RANCANGAN HARIAN PELAJARAN
BAHASA MELAYU
PENDIDIKAN KHAS (MASALAH PEMBELAJARAN)
Tajuk : 3. Prabacaan
Masa: 60 minit
Tunjang Utama : Komunikasi
Standard Kandungan 3.1 Mengenal persamaan objek, huruf dan suku kata
Standard Pembelajaran 3.1.2 Mengecam persamaan dari segi bentuk
Tunjang yang disepadukan Keterampilan Diri
Literasi Sains dan Teknologi
Objektif Pada akhir pelajaran, murid dapat mengecam persamaan objek dari
segi bentuk
Nilai Kerjasama
LANGKAH | AKTIVITI | BBM | CATATAN |
Set Induksi | 1 Murid mendengar dan menyanyikan bersama guru lagu “ Bulat kecil Bulat Besar” “Bulat kecil bulat kecil bulatlah besar Naik lagi naik lagi pergi belayar Enam kali enam tiga puluh enam Jadilah anak beruang” | Lagu “ Bulat kecil Bulat Besar” | |
Langkah 1 | 1 Murid melihat dan menamakan benda-benda pada kad imbasan | Kad ganbar bola, buku, sandwich | |
Langkah 2 | 1 Murid mengelaskan bentuk dalam kumpulan sama 2 Murid menamakan bentuk yang dikelaskan | Bulat Segi empat Segi tiga | |
Langkah 3 | 1 Murid diberikan kad pelbagai bentuk 2 Murid dikehendaki memasukkan kad bentuk yang sama di dalam bakul yang disediakan 3 Murid lain menyemak kad bentuk yang dimasukkan sama atau tidak 4 Pemenang berdasarkan kepada pungutan kad terbanyak | Kad bentuk bakul | |
Langkah 4 | 1 Murid memadankan bentuk gambar yang sama | Lembaran kerja | |
Penutup | 1 Murid mewarnakan bentuk yang sama dengan warna yang ditetapkan. | Lembaran kerja | |
| | | |
Refleksi :
Kekuatan :
Guru telah menggunakan kaedah nyanyian dalam pengajaran dan pembelajaran . Aktiviti telah memberi satu impak yang menyeronokkan murid-murid. Murid-murid telah memberi respon yang amat memberangsangkan. Penggunaan Alat Bantuan Mengajar yang menarik akan membantu proses pengajaran guru. Selain itu guru telah menggunakan inovasi pendidikan dalam pengajaran dan pembelajarannya. Inovasi yang bermaksud amalan atau bahan yang boleh membawa pembaharuan kepada seseorang individu atau sistem sosial.Dalam pengajaran di atas guru telah menggunakan teknologi pengajaran. Perancangan pengajaran yang sistematik secara tidak langsung telah memberi pengajaran dan pembelajaran yang berkesan kepada murid-murid. Aktiviti yang dijalankan banyak berpusatkan murid-murid. Justeru itu perancangann ini akan memudahkan guru memindahkan pengetahuan ataupun kemahiran kepada murid-murid.
Kelemahan:
Guru akan menyediakan banyak bahan bantu menggajar. Peruntukkan masa tidak mencukupi kerana terlalu banyak aktiviti dijalankan. Tambahan pula tahap murid-murid pendidikan khas adalah berbeza-beza tahap kemampuan mereka.
RANCANGAN HARIAN PELAJARAN
BAHASA MELAYU
PENDIDIKAN KHAS (MASALAH PEMBELAJARAN)
Tajuk : 3. Prabacaan
Masa: 60 minit
Tunjang Utama : Komunikasi
Standard Kandungan 3.1 Mengenal persamaan objek, huruf dan suku kata
Standard Pembelajaran 3.1.2 Mengecam persamaan dari segi bentuk
Tunjang yang disepadukan Keterampilan Diri
Literasi Sains dan Teknologi
Objektif Pada akhir pelajaran, murid dapat mengecam persamaan objek dari
segi bentuk
Nilai Kerjasama
LANGKAH | AKTIVITI | BBM | CATATAN |
Langkah 1 | 1 Murid melakukan pergerakan tangan dan jari mengikut lagu ` Bila Rasa Gembira’ Bila rasa gembira tepuk tangan (2x) Bila rasa gemibta beginilah caranya Bila rasa gembira tepuk tangan Bila rasa gembira gerak jari (2X) Bila rasa gembira beginilah caranya Bila rasa gembira gerak jari | VCD Lirik Lagu | |
Langkah 2 | 1 Murid menggunakan doh dan membuat pelbagai bentuk mengikut kreativiti sendiri. | Doh | |
Langkah 3 Langkah 4 | 1 Murid melakukan pergerakan jari secara bebas di atas permukaan lembut dan keras. 1 Murid melakukan pergerakan jari secara bebas di belakang badan kawan. | Meja Tepung gandum | |
Langkah 5 | 1 Murid melakukan pergerakan jari secara bebas di atas dulang garam. | Dulang garam | |
Langkah 6 | 1 Murid melakukan pergerakan seperti mengecat di atas kertas. | Kertas pelbagai saiz | |
Penutup | 1 Murid menyanyikan lagu` Bila Rasa Gembira” | VCD | |
| | | |
REFLEKSI :
Kekuatan:
Objektif pengajaran guru tercapai kerana murid-murid memahami konsep yang tersirat di dalam pengajaran dan pembelajaran guru. Murid-murid seronok dengan aktiviti yang telah dijalankan.
Kaedah nyanyian telah menghiburkan hati murid-murid. Respon daripada murid-murid amat memberangsangkan.
Kelemahan:
Suasana bilik darjah agak kotor dengan aktiviti mengecat di atas kertas. Murid-murid menganggu rakan lain menjalankan aktiviti. Namun ada 2-3 orang murid yang pasif dan tidak mahu mengambil bahagian.
RANCANGAN HARIAN PELAJARAN
KOMPONEN MATEMATIK
PENDIDIKAN KHAS (MASALAH PEMBELAJARAN)
Tajuk : 1. Pranombor
Masa: 60 minit
Tunjang Utama : Literasi Sains dan Teknologi
Standard Kandungan 3.1 Mengklassifikasikan objek mengikut warna
Standard Pembelajaran 3.1.2 Mengasingkan objek mengikut warna asas
Tunjang yang disepadukan Komunikasi
Kemanusiaan
Kehonian, sikap dan nilai
Objektif Pada akhir pelajaran, murid dapat mengklassifikasikan objek mengikut warna asas merah, biru dan kuning
Nilai Kerjasama
LANGKAH | AKTIVITI | BBM | CATATAN |
Set Induksi | 1 Murid melihat tiga biji bola yang berbeza warna dan mempunyai saiz yang sama dari kotak. 2 Murid disoaljawab oleh guru: a. Apakah ada di tangan saya? b. Apakah warna bola ini ? | Bola Kotak | |
Langkah 1 | 1 Murid melihat sebuah bakul yang diisi dengan pelbagai bentuk bongkah warna asas dan tiga buah bakul kosong berwarna kuning, merah dan biru. 2 Murid dipilih secara rawak untuk mengambil bongkah berwarna yang sama dengan bola yang ditunjukkan oleh guru dan memasukkannya ke dalam bakul yang telah disediakan mengikut warna. 3 Murid mengulangi aktiviti yang sama bagi warna asa yang lain. | Bongkah ( merah, biru dan kuning) | |
Langkah 2 | 1 Secara berpasangan, murid diberi sebuah bakul berwarna kuning, merah dan biru. 2 Setiap pasangan dikehendaki mencari benda yang terdapat di dalam bilik darjah berdasarkan warna bakul masing-masing dalam masa 10 minit. 3 Setelah masa tamat,murid bersama guru menyemak benda yang telah dikumpulkan oleh pasangan mengikut warna yang telah ditetapkan. 4 Kumpulan yang paling banyak mengumpul benda-benda mengikut warna bakul masing-masing dikira sebagai pemenang. | Bola Bakul Alatan maujud yang terdapat di dalam kelas | |
Langkah 3 | 1 Murid dibahagikan kepada tiga kumpulan 2 Setiap kumpulan dibekalkan pundi kacang pelbagai warna. 3 Murid dikehendaki memasukkan pundi kacang ke dalam bakul mengikut warna yang telah ditetapkan untuk kumpulan masing-masing secara bergilir-gilir selama 10 minit. 4 Kumpulan murid yang memasukkan pundi kacang mengikut warna yang betul dan kuantiti paling banyak dikira sebagai pemenang. | Pundi kacang Warna asas Gelung rotan Bakul warna asas | |
Langkah 4 | 1 Murid membuat lembaran kerja mengikut tahap kebolehan mereka. a. Lembaran kerja 1( aras rendah) murid dikehendaki memadankan gambar yang mempunyai warna yang sama. b. Lembaran kerja ( aras sederhana) murid dikehendaki mewarnakan gambar berpandukan warna yang telah ditetapkan. c. Lembaran kerja 3(aras tinggi) murid dikehendaki mewarnakan gambar Jalur Gemilang mengikut warna yang betul. | Lembaran kerja | Murid dikehendaki menyiapkan lembaran kerja mengikut tahap kebolehan mereka kemudian baru boleh berubah ke lembaran kerja seterusnya. |
Penutup | 1 Guru menyediakan belon mengikut warna asas. 2 Murid memilih belon mengikut warna yang disukai dan meniup belon serta berada di dalam kumpulan belon yang sama warna. 3 Kumpulan yang menang diberi tepukan. | Belon warna asas | |
| | | |
REFLEKSI:
Kekuatan:
Pengajaran dan pembelajaran guru mendapat respon yang amat berkesan. Murid-murid secara berpasukan telah bekerjasama dalam menjalankan aktiviti yang disediakan oleh guru. Objektif pengajaran dan pembelajaran guru tercapai 97 %. Kaedah permainan yang dirancangkan oleh guru telah memperolehkan pembelajaran yang berkesan kerana ia mengalakkan murid mempelajari sesuatu bersesuaian dengan minat, tujuan dan tahap mereka.
Kelemahan:
Namun masih ada 2-3 orang murid tidak mahu ambil bahagian. Guru perlu memberi fokus juga kepada 2-3 orang murid ini agar berminat dan mengambil bahagian.
No comments:
Post a Comment